MOTOR GELİŞİM DÖNEMLERİ
Motor gelişim
sürecinde içten ve dıştan gelen süreçlerin etkileşiminin sonucu olarak basit
reflekslerle başlayan baş, boyun ve gövde kaslarının kontrolü aşamalar şeklinde
gelişir. Benzer şekilde motor becerilerin temeli olan oturma, emekleme, yürüme,
koşma, atlama, tırmanma gibi büyük kas motor etkinlikleri ve uzanma, tutma,
bırakma, fırlatma gibi elin yönetimi ile ilgili küçük kas motor becriler de
aşamalar hâlinde gelişir.
Refleksif
hareketler dönemi ( 0 -1 Yaş)
Yeni doğan, dünyaya pek çok refleksle gelir. Bebek, bu
refleksleri isteyerek yapmamakta; hareketlerini kontrol altına alamamaktadır.
Bu reflekslerden bazıları, bebek büyüdükçe ve isteyerek yaptığı hareketler
arttıkça ortadan kaybolur. Ani ışığa gözlerin tepki vermesi gibi bazı
reflekslere yetişkinlik döneminde de rastlanabilir.
Yeni doğan bebeğin en bilinen ve en sık rastlanan
refleksleri moro, adımlama, arama ve emme yakalama, babinski, tonik labirentin
refleksi, tonik boyun refleksleridir.
Moro
refleksi:
En çok bilinen ve uygulanan ilkel reflekstir. Yatağa
vurarak, ani ses ve ışık vererek bebeği kollarından kaldırıp ani bırakarak,
başını aniden arkaya düşmesini sağlayarak uyaran verildiğinde önce kollardan
açma sonra bükme, elin baş ve işaret parmağı ile önce C şeklinde yaklaştırma ve
sonra semifleksiyon (tam olmayan kapanma) hareketi gözlenmesidir.
Moro refleksi doğuşta mevcut olup altıncı ayda kaybolur.
Ömür boyu devam eden irkilme refleksi ise moro
refleksinin devamı sayılır.
Emme
ve arama refleksi:
Doğumdan itibaren mevcutturlar. Bebeğin dudağı veya
yanağına dokunulduğunda başını o tarafa çevirir eğer cisim yakınsa hemen emmeye
başlar. Arama refleksi bir ay, emme refleksi dört, altı aya kadar devam eder.
Adımlama
refleksi:
Yeni doğan koltuk altlarından tutularak kaldırılıp
ayakları yere temas ettirildiğinde otomatik olarak adım atar, ikinci ayda kaybolur.
Yakalama refleksi:
Doğumdan itibaren bebeğin kendi ağırlığını kaldıracak
kadar güçlü bir reflekstir.
Babinski
Refkeksi:
Bebeğin ayak tabanı, topuktan parmağa doğru hat şeklinde
çizildiğinde ayağı içe kıvrılır ve parmaklar yukarı kalkar.
Altı ayla iki yıl arasında bu refleks kaybolur, sonradan
parmaklar içe kıvrılmaya başlar.
Tonik
Labirent Refleksi:
Yerçekimine karşı vücudun dik durmasını sağlar. Yüzükoyun
yatan çocukta ayaklar bükülmüş durumunda ve karın altında, kollar da bükülmüş
ve göğüs hizasında durur. İlk altı hafta içinde azalır ve ilk üç ay içinde
kaybolur. Hipotonilerde ve beyin hasarlarında görülmez ve üç aydan sonra
görülmesi de kesinlikle patolojiktir.
Tonik Boyun
Refleksi:
Sırt üstü yatar pozisyonda baş omuza doğru
döndürüldüğünde, çenenin baktığı taraftaki kol ve bacakta açık, arka kafanın
tarafta kol ve bacakta bükülme gözlenir. Üçüncü aydan sonra kaybolması
beklenir.
İlkel
hareketler dönemi ( 1-2 yaş )
Bu döneme ait hareket yeteneklerinin gelişmesi, hem
çevresel faktörlere hem de olgunlaşma faktörlerine bağlıdır. Olgunlaşma,
hareket yeteneklerinin bir sıra izlemesini sağlar. Çevresel faktörler ise
hareket yeteneklerinin ortaya çıkış hızını düzenlerler.
İlkel hareketler, ilk iki yaşta gözlenen istemli
hareketlerin ilk biçimidir. Bebeğin oturması, emeklemesi, ayakta durabilmesi,
gelişimde olgunlaşmanın önemini ortaya koymaktadır.
Bu hareketler, yaşamın ilk iki yılında kemik, kas ve
sinir sistemindeki gelişimin yanı sıra, bebeğe sağlanan alıştırma olanakları
sonucu ortaya çıkarlar.
Reflekslerin
ortadan kalktığı evre:
Bu evre, doğumla başlar ve bir yaşına kadar sürer. Bu
dönemde, sinir sisteminin olgunlaşması ile refleksler yerlerini istemli
hareketlere bırakırlar.
Bu dönemde istemli hareketlerdeki farklılaşma ve
bütünleşme zayıftır. Hareketler amaçlı olmasına karşın, kontrolsüz ve
kabadırlar.
Örneğin, bebek bir
nesneyi yakalamak istediğinde el, bilek, kol, omuz ve hatta gövdenin tümünün
katıldığı kaba bir hareket yapar. Bir başka deyişle, elin nesneye uzatılma
sürecinde istemli bir hareket olmasına karşın kontrol eksikliği vardır.
İlk
kontrol evresi:
Birinci yaş ile ikinci yaş arası, ilk sene ortaya çıkan
ilkel hareketler üzerinde alıştırmalar yapıldığı ve bunların kontrol edildiği
evredir.
Zihinsel ve motor
süreçlerdeki hızlı gelişme sonucu ilkel hareket yeteneklerinde hızlı bir artış
gözlenir.
Bu evrede, bebekler temelde denge sağlama, lokomotor ve
manipülatif becerilerde uzmanlaşma ve kontrol kazanma ile ilgilenirler.
Denge
sağlama:
Bebek bedenini dik tutabilmek için, yerçekimine karşı
sürekli bir uğraş vermek zorundadır.
Yerçekimine karşı kas ve kemik sistemi üzerinde kontrol
sağlamak, tüm bebekler için önceden kestirilebilir bir sıra izler.
Önce baş ve boyun kontrolü, daha sonra gövde bacakların
kontrolü sağlanır.
Bebeğin yatar durumdan dik duruma geçebilmesindeki sıralı
ilerlemede, baştan ayağa gelişim ilkesi açıkça gözlenebilir.
Yeni doğmuş bebek baş ve boyun kaslarını kontrol edemez.
Birinci ayın sonunda, bu kasların kontrolü kazanılmaya
başlar ve bebek yüzüstü yatırıldığında çenesini kaldırabilir.
Beş aylık bir bebeğin ise, sırtüstü yatırıldığında başını
kaldırabilmesi gerekir.
Yer
değiştirme (Lokomotor hareketler):
Lokomotor hareketler, büyük ölçüde dengeleme
hareketlerine dayanırlar.
Bebek dengeleme hareketlerinde yeterli bir duruma
gelmediği sürece özgürce yer değiştiremez.
Bu dönemde kazanılan başlıca lokomotor hareketler,
sürünme, emekleme ve yürümedir.
Manipülasyon:
Manipülatif hareketlerin ortaya çıkması da yürümedeki
gibi uzun ve sıralı gelişim aşamalarından geçer.
Temel manipülatif beceriler, uzanma, yakalama ve
bırakmadır.
Bebek, dördüncü
ayda nesne ile ilişki kurmasında gerekli olan el, göz koordinasyonunu
sağlayabilir. Başlangıçta uzanma, kaba bir omuz ve dirsek hareketidir. Daha
sonra bilek ve el harekete doğrudan katılır.
Beşinci ayın sonunda bebek, mükemmel biçimde nesneye
uzanarak dokunabilir.
Temel
hareketler dönemi (2-6 yaş)
Yaşamın ikinci yılından başlayarak yedinci yılına kadar
geçen süre temel becerilerin kazanıldığı dönemdir.
Tüm çocuklarda ortak özellik taşıması ve yaşam için
gerekli beceriler olduğundan temel beceriler adını almıştır.
Bunlar koşma, atlama, sıçrama, sekme, yakalama, fırlatma,
topa ayakla vurma gibi hareketlerdir.
0 yorum:
Yorum Gönder